Sjømat er en god kilde for det sunne umettede fettet. I en studie ble helsetilstanden til 30 overvektige betydelig forbedret ved å endre på fettkildene i kosten.
Overvekt og fedme er et økende helseproblem over hele verden og kan betraktes som en livsstilssykdom. I Norge har antall overvektige økt de siste 50 årene. I 2003 ble det med bakgrunn i St.meld.nr. 16 (2002-2003) "Resept for et sunnere Norge" innført en takst for leger som fikk navnet "Grønn resept". Målet var å stimulere til sunne kost- og aktivitetsvaner blant pasienter med høy risiko for hjerte- og karsykdom og diabetes.
- Med utgangspunkt i "Grønn resept" deltok 30 overvektige menn og kvinner i vår studie på Voss, forteller Lisbeth Dahl, forsker ved Program for sjømat og helse ved Nasjonalt institutt for ernærings- og sjømatforskning (NIFES). Studien ble gjort som en masteroppgave i ernæring ved Universitetet i Bergen av Tatiana Noven i samarbeid med NIFES og Vossamed legesenter.
- Etter 10 måneder hadde hver deltager en vektreduksjon på 1-2 kg i måneden og det var først og fremst mengden fett på kroppen som ble redusert. Allerede etter 2 måneder med den nye kosten viste blodprøvene en betydelig forbedring av nivå av flere fettstoffer hos deltakerne, sier Dahl.
De nye kostholdsrådene for deltakerne inkluderte fisk til middag 3 ganger per uke, daglig bruk av ulike fiskepålegg til lunsj og mellommåltider, daglig inntak av 2 porsjoner frukt og 3 porsjoner grønnsaker, samt bruk av magre melk og melkeprodukter. Inntaket av kjøtt ble redusert til 1-2 middager per uke bestående av rent, magert kjøtt. Deltakerne ble også oppfordret til å øke sitt aktivitetsnivå.
Endringer i kosten ga endringer i fettstoffer i blodet. Etter 10 måneder var nivå av total kolesterol, redusert med 25% i gjennomsnitt i hele gruppen. Det dårlige kolesterolet "LDL" var redusert med over 30% og nivå av triglyserider var redusert med omtrent 45% i gjennomsnitt. Endringene i fettstoffene i blodprøvene viser at risikoen for utvikling av hjerte- og karsykdommer og diabetes ble betydelig redusert hos samtlige av deltakerne. Studien viser også at et kosthold rikt på sunt fett og antioksidanter fra fisk og annen sjømat, frukt og grønnsaker er bra for helsen og bør inngå i ethvert kosthold.

Et kosthold med for mye fett, særlig mettet fett, for mye sukker og for lite av matvarer som fisk og annen sjømat, grovt brød, frukt og grønnsaker kan medvirke til utvikling av en rekke livsstilssykdommer, som hjerte-karsykdommer, overvekt, kreft og diabetes. Deltakerne i studien hadde et kosthold basert på tradisjonell norsk innlandskost med høyt inntak av kjøtt og meieriprodukter. Det var spesielt energiinntaket fra mettet fett og sukker som var avvikende i forhold til norske næringsstoffanbefalinger.
Samarbeidspartnere: Universitetet i Bergen og Vossamed legesenter
Disclaimer
Alt innhold på Kropp24 er generell informasjon og må ikke benyttes som en erstatning for medisinske råd fra din lege eller annet helsepersonell. Treningsforum er ikke ansvarlig for eventuelle skader eller komplikasjoner som direkte eller indirekte er forårsaket av nettsidens innhold. Du står selv ansvarlig for deg og din helse, samt overfor handlinger utført på informasjon som ligger på Treningsforum. Rådfør deg alltid med et kvalifisert medisinsk personell (lege), ernæringsfysiolog eller en personlig trener før du går i gang. Treningsforum er heller ikke ansvarlig for innholdet på andre nettsteder som vi linker til.
| Postadresse | Kontaktinformasjon | Annonsering | Tips oss | |||
| Kropp24 Grønlivegen 9 3922 Porsgrunn | E-post: | post@treningsforum.no | Annonseinformasjon | tips@treningsforum.no | ||
| Telefon: | +47 47 37 51 27 | Om Kropp24 | ||||
| © 2008 Kropp24 | Design | Grenland Web Design | ||||
| Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. Kopiering uten avtale er ikke tillatt. | ||||||
| Ansvarlig redaktør og daglig leder: Joachim Pedersen | Siden ble generert på 0.092 sekunder med 24 spørringer. | |||||